Er zijn tal van psychologische regels in het openbaar waar je je vaak wel aan houdt, maar niet vaak bij stilstaat. Zo zijn die er ook voor als je naar het theater gaat. Het gaat om patronen en regels die je vanzelf oppikt wanneer je je in die sociale omstandigheden verkeert. Dergelijke regels zijn er ook op werk. In dat geval kan een psychologische coach je helpen met het ontwikkelen van passend gedrag voor professionele omstandigheden. Wil je ook buiten het theater op de juiste manieren reageren op anderen of heb je in het algemeen moeite met je werk of andere sociale omstandigheden dan kan je Counselor Vermeeren inschakelen om coaching en counseling te ontvangen.
Een belangrijke ding om te doen is om goed voorbereid naar de voorstelling te gaan. Dit is een min of meer algemene regel die op meerdere zaken van toepassing is, maar is desalniettemin van belang voor het uitgaan naar de theater. Als je met de auto gaat zal je rekening moeten houden met het feit dat je nog een parkeerplaats moet vinden voordat je kan uitstappen op de plaats van bestemming. Regent het of is het koud buiten? Dan zal je jouw jas en eventueel paraplu ergens moeten neerzetten en desnoods nog even laten uitdruipen. Toiletbezoek kost ook tijd en zeker als jij niet de enige bent met dat idee, dan moet je nog even in een rij wachten. En misschien wil je nog even een colaatje en wat popcorn kopen wanneer je naar in de bioscoop gaat. Is het een groot theater? Dan kan het zo zijn dat het personeel je met een zaklamp naar je zitplaats brengt. Als de voorstelling al is begonnen kan dit erg storend zijn voor de omstanders.
Plek in de zaal
Kom er van tevoren ook achter waar je precies in de zaal zit. Dan heb je een goed beeld van waar je heen moet. Vaak zijn theaters erg donker van binnen en is het handig om in te kunnen schatten waar je komt te zitten zonder dat je alle stoelen en rijen langs hoeft te gaan om je plek te vinden. Als iemand op jouw plek of die van je vrienden zit hoef je niet eerst uit te zoeken om erachter te komen waarom je als groep niet voldoende zitplekken hebt. Dan weet je precies wat er aan de hand is en kan je de mensen die op jouw plek zitten er direct op wijzen om een paar plekken op te schuiven. Omgekeerd voorkom je daarmee dat je op de plek van anderen gaat zitten en ongemakkelijke situaties teweegbrengt. Verder is een ongeschreven theater regel en niet de bedoeling om je jas over de rugleuning van de persoon voor je te leggen. Leg je jas over de stoel waar je zelf op zit. En verder is het niet beleefd om tegen de achterkant van de stoel van de persoon voor je te schoppen. In de andere richting op is het erg onbeleefd om hoeden te dragen of om je kapsel hoog op te steken voordat je naar het theater gaat. De mensen die achter je zitten kunnen daardoor niet goed zien wat er op het toneel of op het doek gebeurt.
Geen geluiden maken
Geluid maken doe je ook niet. Ook niet als je de teksten van de cabaretier of artiest kent en mee kan zingen. Het kan afleidend werken en daarnaast hoeven omstanders er helemaal niet van te genieten. Het publiek immers voor het optreden van de acteurs en artiesten gekomen en niet voor jou. Bij een popconcert is dit wat anders natuurlijk waar de zangers en zangeressen het publiek soms juist aansporen om mee te doen, maar in een theater wordt dat niet gewaardeerd. Dat je verder jouw telefoon uit hebt staan om het geluid en licht van het apparaat te voorkomen is ook een gouden regel.
Kleding om te dragen
Wat betreft kledingetiquette gelden die vooral voor klassieke muziekconcerten of theateroptredens en niet zozeer voor een avondje naar de bioscoop. Verder hoeft het allemaal niet meer zo strikt als vroeger, maar netjes gekleed gaan in plaats van een t-shirt met spijkerbroek is wordt wel verwacht. Een net overhemd of een bloes. Er wordt overigens niet vreemd opgekeken als je voor chic gaat en als man in een driedelig pak of een colbert gekleed gaat of als vrouw in een avondjurk naar de voorstelling gaat.
Applaus geven
Mocht je de behoefte voelen om te applaudisseren dan doe je dat in het theater het liefst aan het eind. Bij een concert is het mogelijk om van tevoren een applaus te geven, maar bij een toneelspel of een balletvoorstelling wordt dat niet gedaan. En bij een toneelstuk is het geef je ook geen applaus wanneer aktes ten einde zijn gekomen, pas helemaal aan het eind, wanneer het laatste stuk is gespeeld is dat mogelijk. Je kan er voor kiezen om te wachten tot anderen gaan klappen als je niet zeker bent of dit moment het juiste is. Wanneer het stil blijft weet je dat het nog niet zover is. Verder is fluiten, schreeuwen en met de armen zwaaien niet gepast in het theater, maar eerder op een popconcert. Wacht bovendien met vertrekken totdat iedereen klaar is met klappen. Eerder weggaan wordt als onfatsoenlijk beschouwd.